اکسیژن
اکسیژن
اطلاع رسانی، آموزش و فرهنگ سازی برای دستیابی به هوای پاک در کشور

گزارش ندادن اخبار روزانه وضعیت آلودگی هوا در رسانه ملی، تنها مشارکت مردم و مسئولان در حل این معضل زیست محیطی - اجتماعی را کاهش داده برطرف شدن آن را دشوار تر می کند. 

اکسیژن – دکتر سید علیرضا عظیمی - آیا تا به حال توجه کرده اید که در اخبار هواشناسی که روزانه از بخشهای مختلف خبری در رادیو و تلویزیون ملی ایران پخش می شود، خبری ازبیان وضعیت آلودگی هوا نیست !

حتما بسیار مشاهده کرده و شنیده اید که آقا یا خانم فلانی کارشناس سازمان هواشناسی حاضر در استودیوی خبر یا پشت خط تلفن در گفت و گو با گوینده اخبار، آخرین وضعیت آب و هوایی کشور را با آب و تاب  گزارش می کند که بالاترین و پایین ترین دما متعلق به کدام منطقه بوده، نتیجه برخورد توده هوای پر فشار و کم فشار چه شده، آسمان کدام نقاط کشور صاف تا قسمتی ابری است و بارشها و وزش باد در ساعات گذشته و آینده چگونه بوده و خواهد بود.

حتی گاهی اوقات کارشناس مذکور بر اساس چگونگی آب و هوای کشور توصیه هایی را هم ارائه می کند که مثلا مسافران نوروزی چگونه لباس بپوشند، کشاورزان چه هنگامی برداشت محصول خود را آغاز کنند، ماهیگیران در چه روزهایی به دریا نروند، افراد درفصل بروز سیلابها بستر رودخانه ها توقف نکنند  و ....

البته شکی نیست که این اطلاعات درباره آب و هوا مفید و درمواردی بسیار ضروری است و جای خوشوقتی است که اخبار هواشناسی برای استفاده و آمادگی مردم به ویژه گروههای خاص مانند کشاورزان، دامداران، رانندگان، دریانوردان، مسافران و مانند آنها ارائه می شود.  

اما به نظر شما چرا صدا و سیما در اخبار هواشناسی وضعیت آلودگی هوا را گزارش نمی دهد؟ آیا آلودگی هوا در زمره مسائل هواشناسی قرار ندارد؟ آیا آلودگی هوا مساله بی اهمیت یا کم اهمیتی است و  با حیات و سلامت افراد جامعه ارتباطی ندارد؟ آیا مردم نباید هر روز صبح از چگونگی سلامت هوای شهرشان با خبر شوند تا دست کم بتوانند بهتر از خود و کودکانشان در برابر هوای آلوده مراقبت کنند و میزان کاربرد خودروهای شخصی و حضورشان در مناطق پرتردد را کاهش دهند؟ آیا میزان آلودگی هوا، نوع آلودگی (ریز گردها، آلودگی شیمیایی و ....) وجداول آلاینده های مختلف هوا هر روز توسط شرکتهای کنترل کیفیت هوا و دستگاههای سنجش آلودگی هوا مستقر در سطح شهرها اندازه گیری و ثبت نمی شوند تا بتوان نتایج آنها را در اخبار برای عموم بیان کرد؟ در دنیای امروز که با تلفنهای همراه مجهز به اپلیکیشن مربوطه می توان با عکسبرداری از هوا میزان آلودگی آن را معین کرد آیا سازمان هواشناسی نمی تواند اوظاع آلودگی هوای بیست و چهار ساعت گذشته و آینده را اعلام نماید؟

اینکه مردم بدانند هوای شهرشان در وضع سالم قرار دارد یا ناسالم و خطرناک مهمتر است یا اینکه غازهای مهاجر در فلان کشور اروپایی از سرما یخ زده اند؟  

البته بی عنایتی صدا و سیما به نیازهای اساسی جامعه و اعلام اخبار و اطلاعات و آموزشهای حیاتی مانند پیشگیری از بیماریها به ویژه ایدز، حفظ محیط زیست، اصلاح رانندگی شهروندان، کاهش آلودگی صوتی، بهبود حمل و نقل عمومی، آموزش اخلاق و حقوق شهروندی و ... مساله جدیدی نیست و تجربه چندین و چند ساله نشان داده است که مدیران و دست اندر کاران رسانه ملی با کاربردهای آموزشی و اجتماعی ارزشمند این رسانه ها نا آشنا هستند و توان لازم را برای استفاده از رسانه ملی درکاهش معضلات مهم کشور ندارند ولی نکته قابل توجه این است که این ضعف و ناتوانی تا چه هنگام باید ادامه پیدا کند.

اگر آنچنان که دانشمندان و اهل علم می گویند بپذیریم که "نخستین گام برای رفع یک مشکل خصوصا مشکل اجتماعی آگاه شدن افراد از آن مشکل  است" آیا نباید مشکلات بزرگی مانند آلودگی هوا که هر ساله جان بیش از هشتاد هزار نفر از ایرانیان را می گیرد و تلفات جانی بیش از جنگ تحمیلی به بار می آورد، هر روز در رسانه ملی مطرح و راههای کاهش و کنترل آن بررسی و آموزش داده شود؟

آیا با ترسیدن از بیان معضلات و مخفی کردن آنها، معضلات ما حل می شوند یا جهل و بی خبری جامعه،  راه را بر هر اقدام همگانی برای حل مشکلات خواهد بست؟

کوتاه سخن آنکه رسانه آنهم از نوع ملیش باید در خدمت پیشرفت و تعالی مادی و معنوی یک کشور باشد و پر کردن آنتن با حرفهای تکراری و برنامه های بی محتوا، مخفی کاری، ارائه آمار نادرست، سکوت کردن در هنگام بروز مشکلات حاد و اساسی مانند آلودگی هوا و اینکه اصطلاحا بگوییم همه چیز آرومه من چقدر خوشحالم ! باری را از دوش حاکمیت و مردم بر نخواهد داشت و تنها به سوزاندن فرصتها، افزایش تلفات و خسارات، بروز احساس ناتوانی، نا امیدی و شکست در جامعه و عقب ماندگی بیشتر خواهد انجامید.  

تاریخ انتشار : 16 اردیبهشت 1393

مطالب مرتبط :

کاریکاتور - سانسور گزارش آلودگی هوا


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:

نوشته شده در تاريخ سه شنبه 16 ارديبهشت 1393برچسب:, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |
.: Weblog Themes By LoxBlog :.